19 juli 2012

Arunothai, 3-4 km från Burmas gräns


Mitt i en sugande backe kändes skylten som en hägring, och förblev det. Stängt!

Jag hade åkt sträckan Chiang Dao - Arunothai tidigare i år. I bil med Ivar. Men hade förträngt hur mycket backar det är. Ganska jobbigt att cykla! Distans 46 km, med långa sugande motbackar. Kom ändå fram i god tid och tog in på byns enda Guesthouse. Spartanskt, med "sittapåhuk"-toa och med hård madrass.
Byn ligger mycket nära gränsen till Burma. Där finns ett stort inslag av kinesisk befolkning, ättlingar till en armé tillhörande KMT (Kuomintang), som blev avskuren på 50-talet under Kinesiska inbördeskriget.
Intressant att besöka för en halv dag.
Nästa dag cyklade jag vidare . . . (nästa inlägg).

Kina, i Thailand.

Bygata i Arunothai.
Marknad. Jag fikade på bästa läktarplats.


Kollar utbudet. I bakgrunden "min" stol och kaffekopp.

Kolla pingisnätet, en bambustång. Full fart på flera bord vid en skola.

Det var bara läxböckorna som hade TimeOut. Eleverna spelade "ryss", både singel och dubbel. Tjejer och killar.
Förbjudna staden.
Knappast risk för trafikkaos.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om samma resa som vi gjorde med bil. Den delen av Thailand du reser i nu är kanske den jag funnit mest intressant. Jag antar man kommer närmare både människor och natur med cykel, men själv måste jag nog träna lite till innan jag ger mig på något liknande.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träna på! Den byn kommer säkerligen vara oförändrad när du är fulltränad, om fem år?

      Radera