03 juli 2012

Asiatique, Bangkok


Det nya utflyktsmålet Asiatique är förstås tillgängligt även via floden. Smidigt med gratis Shuttle Boat från Sathorn Pier vid Skytrain-stationen Saphan Thaksin. Man får en fin kvällstur på Chao Phraya på samma gång. Det var intressant att besöka, men jag har inget stort behov att återkomma till detta trendiga, dyra ställe.
  
När det gäller att beskriva området gör jag det lätt för mig, kopierar och google-översätter en engelsk internet-text;

"Asiatique Riverfront är en stor expansiv utomhus-galleria med utsikt över floden och ett banbrytande "festival marknad och levande museum" koncept. Kombinationen shopping, restauranger, kultur och arkitektur i kolonialstil erbjuder en behaglig upplevelse för dem som söker stil och elegans. Och nostalgi i modern tappning (mitt tillägg).

 
Passande nog är dess läge utefter Chareonkrung Road, Bangkok första och äldsta asfalterade väg, längs Chao Phraya River. Detta område var en gång ett blomstrande handelscentrum under Kung Rama V: s regeringstid (1868-1910), besökt av utländska köpmän, handlare och regeringstjänstemän. Denna livliga verksamhet tog handeln till nya höjder, och utländskt inflytande blev tydligt i byggnadens arkitektur.
Asiatique Riverfront återspeglar detta kulturarv längs Chareonkrung Road och lägger till ett modernt stuk genom sin arkitektur och utbud av butiker och restauranger som för kulturer i världen tillsammans i detta pittoreska komplex vid floden." glamorös (hem)sida här.

Dörr från förr. I utkanten av området hittade jag en gammal byggnad i förfallet men tidsenligt skick. Hoppas de bevarar den så.
Många flaskor, man kan bli matt för mindre. En av de trendiga krogarna lite innanför Riverfront.
Dämpad thai popmusik lockade in mig på detta stället. Priset på öl lockade inte till påfyllning.
Kommer man landvägen möts man också av vatten i form av en av belysning färgskiftande fontän.

1 kommentar:

  1. Bra sammanfattning, det var precis samma som jag tyckte. Mesta behållningen är turen på floden i skymningen. Asiatique kändes lite tillrättalagt och saknade själ.

    SvaraRadera