22 juli 2012

Cykla till Chiang Rai inte hela sanningen

Jag skrev i början av utflykten att jag tänkte cykla till Chiang Rai.
Det stämmer på så sätt att jag cyklade till provinsen.



Min cykel blev ett stöd för den enda thailändska passageraren.

Efter övernattningen i Fang var det lätta 30 km till Thaton. Därifrån går det båttrafik på floden Kok till staden Chiang Rai. Länge har den båtfärden stått på min önskelista. Nu blev det ett perfekt tillfälle. Hann med både brunch och kaffe innan avfärd klockan 12.30.




Genom flera mindre forsar.

Två båtar avgick, med olika antal passagerare i varje. Efter viss palaver och efter några minuters båtfärd fick två från ”min” båt flytta över till den andra. Efter en knapp timmas färd väntade vi in två sena passagerare som kom ikapp med en tredje båt. Vi var nu åtta passagerare, från sju olika nationer. Lustigt nog ingen som hade engelska som modersmål. Vi var från så vitt skilda nationer som; Martinique, Barbados, Tyskland, Spanien, Ryssland, Sverige och Thailand. En thailändsk kvinna från ett bergsfolk gick av ungefär halvvägs. Övriga hela vägen till staden Chiang Rai.


En trevlig och intressant båttur. Lagom lång tid, ca 3 timmar inklusive ett ordinarie stopp drygt halvvägs, vid en souvenirshop och kafé. Och med stora ormar som man kunde bli fotograferar ihop med. Inget för mig!

Vid "presslägningen" såg jag också att säsongens första storm är i annalkande: http://www.tmd.go.th/en/warningwindow.php?wID=3114
Position;  http://www.tmd.go.th/en/storm_tracking.php.  Håll i hatten, regnkappa i beredskap.

4 kommentarer:

  1. Intressant!
    Jag ser på Google Earth att Thaton ligger nära gränsen mot Burma/Myanmar och att floden har sina källor i detta land. Var det Burmeser, och "gränsaktivitet" (handel etc) där?
    Va! Ville du inte bli fotograferad med stora ormar?!?
    Synd, hade sett fram emot en sådan bild på bloggen...
    Ha det!
    /Jens i Kvarnbyn

    SvaraRadera
  2. Nära! Men ingen synlig "aktivitet". Fast på andra håll förekommer det fortfarande droghandel, ibland med regelrätta strider mellan thailands armé och knarkgerilla. Kan läsa nästan dagligen i tidningarna om tillslag av stora mängder amphetamin och annat sådant "skit".

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en fin resa, har varit i Chiang Rai men då tog jag bussen från CM. Landskapet var fantastiskt minns jag.

    SvaraRadera
  4. Du minns rätt! Djungel, bebyggelse, berg, odlingar (nu säsong för risplantering) och floder alldeles utanför bussens panoramafönster.

    SvaraRadera