07 oktober 2013

Fläsket kokar.

Ibland behövs det att flera sinnen samarbetar för att man ska upptäcka. Hörseln hjälpte mig att se denna tillverkning i utkanterna av Hang Dong. Jag kom cyklande på en bakgata och hörde ett oregelbundet men intensivt bankande. Svängde in och såg fyra personer med varsin köttyxa i högsta hugg. De höll på att hacka fläsk i småbitar. Hann inte få upp kameran till detta momentet, de var färdiga med dagens omgång. Men såg beredningen av fläsket. Kokningen i stora vedeldade grytor.

Ärtsoppa på gång? Eller Pyttipanna? Knappast troligt. Snarare Krapao moo, eller troligast som tilltugg, snacks. Jag blev erbjuden att smaka och tackade ja, mest av artighetsskäl. Är inte så förtjust i de feta bitarna av fläsket. Smaken var okey, svarade jag (av samma skäl).
Vad andra tycker kan du se exempel på i filmsnutten längst ner.
























Färdigt att äta. Det var härur jag provsmakade.

Trodde först att det var naturgummi, men det är fläsksvålar som hänger på tork.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar