22 oktober 2013

Utomlands, till nordöstra grannlandets huvudstad.

Det vore snudd på tjänstefel att inte ta mig in i Laos när jag var så nära. Så jag cyklade in i söndags, bland massor av hemvändande Laotier. Efter viss förvirring kom jag i rätt riktning och rullade in i huvudstaden Vientiane, bara cirka 20 km från gränsen.
På Laos sida heter bron givetvis Lao-Thai Friendship Bridge.


Det var nio år sedan jag var här senast, och mycket har förändrats. Massor av nya hotell och restauranger och inte längre några ojämna trottoarer att snubbla på.
Det var smått kaotiskt dock ju närmare centrum jag kom. Även här hade de roddtävlingar, som var anledningen till en gigantiskt stor fest längs floden. Med försäljningar, musikscener och packat med folk. De som inte tog sig till floden hade små privata fester lite varstans i stan, alla med hög volym på högtalare varur det varvades med skrölmusik och ändå skröligare karaoke. För egen del var det inte att tänka på att trängas vid floden, tog det lite lugnare vid parallellgatorna. För att vara pigg och göra lite sightseeing med cykel måndag och tisdag. Bilderna får berätta resten.


Förutom Scandinavien Bakery har stan begåvats med Swedish Pizza and Baking House. Köttbullar, potatis och lingon, mums.
 Stora, breda boulevarder i stan, med bra struktur. Men inte långt ut till landet.
Lite KOmiskt när kossan satte rumpan upp i tvätten. Hålla koll på kalven, en dag gammal, må vara ursäktande.

Längs vägen in till Vientiane såg jag flera små modeller av båtar med (utbrända) stearinljus. Några tempel hade egna stora varianter.

Arbetare på bygge, i klassisk mundering.

Också i floden fanns fint dekorerade båtmodeller.

Munkar från Thailand på besök, Proffsfotografen kom snabbt med bilden, han hade färgprinter i bilen!

Ett mejeri anordnade lekar i en skola och bjöd sedan eleverna på sin produkt. Men först måste leden rätas ut - inte det lättaste.

Tack för kaff..., nej mjölken.
Censur.
Intill skolan såg jag ett inhägnat område, med uniformerade vakter. Fick inte cykla in, en vakt pekade på sin armbindel. Det var militärt område. Framför en mur satt en stor affisch med både Laosflagga och en röd dito med hammaren och skäran. Den plåtade jag, med bra resultat hann jag se. Men vakten kom rusande fram och hans budskap var glasklart; inget fotograferande åt det hållet och nu pekade han mot sin revolver! Han fick mig att radera bilden.


Inte alla stora genomfartsleder är belagda med asfalt eller betong. Vattning hjälper bort det värsta av röda dammet.

Istället för fiskbil. Färsk fisk, så färsk att det hoppade från mattan ut på vägen, handlas på väg hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar