10 januari 2014

Trendigt med MASKOT som staty

Förkylning på gång. Förr kunde jag , så fort jag kände symptomen, förebygga och bli klar i näsan med Clarinase. Den förkylningsmedicinen är tyvärr borta från apoteken nu, på grund av omfattande stölder och tillverkning av amfetamin ur dess innehåll, Pseudoephedrine. Min apotekare har istället tipsat om Sinupret, en tysk import, som verkar verka nästan lika bra.

I avvaktan på nya upptäcktsfärder plockar jag fram lite "skåpmat" i form av trendiga statyer som blivit mode hos kaféer och restauranger, framför allt kring Nimmanhemin Road.

Först giganten och föregångaren. En 10 meter hög hund(?) vid supertrendiga kaféet Iberry.






Plåtat under december-januari gör att en del maskotar har fått "holiday"-kläder. Superman är dock klädd likadant året om. Den utgör undantaget från kaféer och restaurangen och hör till ett slakteri, så jag ger den ett extra P i protokollet: Supperman.





Min favorit. Nya Central Festival har använt LANNA-kulturen med en maskotfigur iförd ryggsele att handla i.


Som en koppling till det omtumlande politiska läget i landet letade jag efter karikatyrer eller maskotar i det sammanhanget. Den enda jag hittade var denna thaiversionen av ungdomsfavoriten, tidskriften MAD. Vet inte vem det föreställer (om någon) men namnet på tidskriften kan kanske symbolisera vilken som helst av aktörerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar