27 januari 2014

Te, blommor, hundbiten, 65 km, tattoo, lejondans.

En omväxlande dag, som det brukar vara ute på en maklig cykeltur, i dag 65 km.

Stopp för te i en tjusig trädgård, uppförd av en Peter J Smith (nu avliden), diplomerad trädgårdsmästare och expert på liljor och som ståtade med porträtt ihop med engelska drottningen. Hans fru med övrig släkt har öppnat café/restaurang i en herrgårdsliknande park.



Var är kopparna?


P som i Photo.


Vi hann 50 meter innan nästa begivenhet, folk satt vid vägkanten och sorterade blommor.


Gula blommor gul huvudbonad, vita blommor vit hatt. Hatthållare, dels på moppens framkorg, dels på ett träd.

Den billigaste stoppet i dag blev lunchen vid Mae Jo University´s studentrestaurang, kostnad 30 baht. Efter en slinga bakom ortens golfbana upp till Cowboy Farm, hamnade vi i TV-templet. Fortsatte till Mae Rim för fika innan vi ändrade riktning hemåt. Vid ett trixigt område med vägarbete tog vi en alternativ väg. Det skulle vi inte gjort. Det renderade mig läkarbesök vid hemkkomsten.


Jag kom hem precis då en akrobatgrupp tränade inför det kommande kinesiska nyåret 31 januari. Kul inslag alldeles utanför min lägenhet.

En av akrobaterna. Han spelade trummor alternativt gjorde lejondansen.
Lejon balanserande utanför min lägenhet.

Apropå alternativa vägen; där blev jag hundbiten. Väl hemma gick jag först till "min" apotekare för att få något att tvätta rent såret med. Istället för sårvätska skickade hon mig till läkarkliniken i hörnet intill (50 meter hemifrån). Där ordinerade min "husläkare" sprutor mot rabies!  Tog första idag. Överkomlig kostnad; 520 baht inklusive läkararvode. Ska ta ytterligare 4 sprutor inom 30 dagar.

6 kommentarer:

  1. Första parkett....det gäller att ordna det för sig! Bra läkare....som tar det säkra före det osäkra.

    SvaraRadera
  2. Den vackra parken antar jag är den nyanlagda på den lilla vägen mellan floden och Mae Jo, den har alltid varit stängd när jag passerat men den ser väldigt fin ut.
    Beträffande Hundar: Nästa gång tänker jag inte glömma pepparsprayen!

    Ivar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inne på rätt spår, både vad gäller geografin och försvar.

      Radera
  3. Fy för hundan för rabies....! Helt rätt att ta sprutor!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog blev jag bara förvånad, inte alls rädd. Efter liknande incidens med sprutor mot radies för tio år sedan satt hundskräcken i sig flera månader.

      Radera