10 maj 2015

Cykling till känt men okänt mål . . .

. . . känt så till vida att jag har besökt Coffee Jack förut, men okänt i och med att kaféet flyttat till nytt, mer avlägset läge.

På väg dit tangerade jag söndagsklubbens cykeltur två gånger. De skulle till ett mål som jag haft som mål flera gånger tidigare. Därför avvek jag från gruppen vid Mae Jo Universitet och följde en kanal österut mot San Sai, riktning Doi Saket.

Padthai, lunch hos Coffee Jack.













 Gjorde en kort avstickare för fikapaus vid Doi Wawee(!).


Tillbaka längs kanalen hade andra folk andra mål som mål.
Träningsplan för Mae Jo University. Mannen i "Juventus"tröja är lagets coach.

Kul med omväxling
Förra cykelturerna hade inslag av bufflar i vatten och cyklar i staket. Nu människor respektive fåglar.























Ett annan kärt söndagsnöje för thailändare, förutom cykling, är tuppfäktning. Jag råkade se en massa bilar parkerade. Lite väl sent på dagen för begravning tyckte jag, då återstår en sak . . . javisst, tuppfäktning, på en arena jag inte sett förut.
Där hittade jag även en gemensam nämnare med förra inslaget, nämligen Chiang Mai FC. Cykelkaféets ägare, en fransman, är hängiven fan. Likaså en av besökarna vid söndagens tuppfäktning.
En annan likhet med de förra cykelturerna är den beskedliga och behagliga distansen, 50-55 kilometer.

En anledning att besöka Jack var att han kände en av de dödade cyklister från förra söndagen och han känner även kvinnan som körde in i cykelgruppen.
Han berättade att kvinnan blir skyldig att betala 1 miljon baht till var och en av offrens anhöriga, pengar hon inte har. Hennes familj är thai och kommer från fattiga förhållanden i Wiang Haeng (där jag var för två veckor sedan).
Festen som föregick dödskörningen hade varit på en restaurang i city. Efter stängning hade den onyktra studenten först sovit hos en kompis innan hon startade hemfärden, fortfarande alkoholpåverkad och dåsig.

Cykelgruppen från olika platser i landet har genomfört stora manifestationer mot bilisters vårdslösa nonchalans på vägarna. Filmen nedan från Chiang Mai(Three Kings Monument) i lördags.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar