05 maj 2015

Första guidade turerna i Chiang Mai

Byggnaden vid insamlingshjälpen till Nepal från i söndags är historisk.

Tills för lite mer än tio år sedan var där hotell. Huset är 110 år gammalt och i starkt behov av renovering, vilket också ska ske. Ägarna planerar att öppna restaurang, den fungerade som det under söndagen. Dessutom ska där bli museum. Redan nu finns historik och gamla foton i några av bottenvåningens rum. Övervåningen hade jag turen att undersöka innan "repet gick". Den var egentligen avstängd, men jag såg några folk där uppe och fick gå runt om jag var försiktig. De gamla hotellrummen var helt tomma, förutom toalettbrunnarna "modell äldre". En och annan brädstump saknades. Det ska bli intressant att se hur renoveringen kommer att bli.

Härifrån utgick också de första guidade turerna i Chiang Mai. Grundaren, som ordnade både trekking och cykelturer är död, men två generationer tar vid med husets nya inriktning.

110 år gamla byggnaden.
Kvinnan med hjälm, som gav mig lite av historiken, är dotter till grundaren. De andra troligen släktingar.
Hänger utställning i samband med söndagens välgörenhet.
 
 Fina mönster i hotellets gamla ståtoor.


Taget från övervåningen, i behov av renovering!
Intressant bild från museet: Thapae Gate med klocktorn och fontän !!!  I bakgrunden finns nu "Dyrbucks" Coffee.

 


Samma bord i söndags.
Gästabud (arkivbild i muséet)
 
 


Utanför turiststråken. Ut från området tog jag den smala vägen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar