21 april 2013

Frosseri i Hua Hin

Första året i Thailand åt jag nästan ingen farangmat alls, den autentiska thaimaten var exotisk, spännande och god. Därefter har jag varvat thaimat och västerländskt.
På senaste utflykten har jag ätit väldigt god thaimat, råa räkor, fisk, ris, kyckling med mera. Tills jag kom till Hua Hin. Där fanns utbudet som gjorde det lätt att dras till "gamla synders" matbegär. Jag har frossat i Danska köttekager, Svensk pannbiff med lök, Bayeriche wienersnitzel, salamibaguett och Svai räkmacka.

Mest och allra bäst har jag frossat i två matcher Allsvensk fotboll på storbildskärm hos Benthos Sport Bar. Med Blåvitt i huvudrollen. Dagens match i Östergötland visserligen lite krampaktig till första målet och lite väl spännande sista fem minuterna. Full pott bärgade dock. So far so good.

Jag har ingen brådska hem till Chiang Mai, där värmen består med nära 40 grader och föroreningarna i luften på väg tillbaka efter tillfällig lindring tack vare ett regn under Songkran. Här är det inte lika hett. Bara varmt, upp mot 34 grader och stekhet sol. När jag kommer tillbaka till hotellrummet känns det som att komma in i ett "kylrum" - med a/c påslaget är det 25 grader. Men det går ju inte att vara inne hela tiden. Lite glidarturer blir det och vinden fläktar skönt. Och kameran är med, givetvis;

Tjusiga vägskyltar. Highway Phetkasem skär genom centrala Hua Hin.
Märkligt att man inte bygger "flyovers" eller åtminstone rulltrappor för alla som korsar till fots.



Småknattar värmer upp för träning thaiboxing, i skydd av ett tempel.
Vid en elefantcamp ombeds man vänligt att Parkera i bilen!

























Kor på "grönbete".  Mager diet, direktmetod thaistyle för att framställa lättmjölk, mager ost och lättmargarin?
Safety First?  Njae, ska ju bara . . .


Ett stort Vattenpalask finns 10 km upp mot bergen. Även med en konstgjord sjö för wakeboard.

"Återfall" 1/5.

"Återfall" 2/5.

4 kommentarer:

  1. Pillede Rejer och lovande baguette - snyfft! Ett Hua Hin tips, som dock förutsätter att du kan tvätta av den värsta cyklistlukten; Sofitel Centara Grand Hotel. Eller rättare sagt deras Höga Te (High Tea) med omfattande sortiment av smaskiga bakverk, paketpris på 600 Baht. Allt enligt trovärdiga uppgifter från seriös tysk resenär. 700 km cykling kan ursäkta en hel del:) Vet inte tiderna men skulle gissa att det handlar om sen eftermiddag. Fridens! Justus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, det vattnas i munnen Justus!!! Vet inte om min höjdskräck tillåter High Tea, varken det höga priset eller dess högsta våning där jag förmodar det "Höga" serveras. Dessutom har nog matfrosseriet tagit ikapp "700"-kaloritappet.

      Radera
  2. Uffe Lindströmtisdag, 23 april, 2013

    Lite sent men Sawasdee Songkran Göte ! Jättekul att följa din cykelresa, speciellt när det tangerar områden jag själv varit i och gillar skarpt, Cha Am och Phetchaburi(Phetburi) strax ovanför Hua Hin är roliga och lagom avspända ställen med mycket att se och göra också. Åsse vet du väl vad vi säger när det är nåt Thailändskt vi tycker är märkligt och/eller inte förstår riktigt: Amazing Thailand ! :-) Här i Umeå blir det Songkran-firande nu till helgen, munkarna från templet i Fredrika kommer och ev. så tar vi med oss vattenpistolerna...har beställt några lådor Leo och ett gäng Mekhong-flaskor på systembolaget att fira eventet med, iaf flickvännen och hennes kompisar, jag blir chaufför. Skönt att höra att det är riktigt varmt, njut ! Här i de norrare trakterna dras vi med ett fåtal plusgrader dagtid och nån minsugrad nattetid och idag t.o.m. lite vårligt regn...skulle gärna byta med dig ! Ha det Jättebäst ! Uffe & Jeab

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulf ! Kul att höra av dig. Det blir inte Cha Am eller Phetburi denna gången. drag direkt till Bkk snart. Amazing gäller, hela tiden!!!
      Ta det försiktigt med vattenpistolerna så det inte blir bråk, som jag var vittne till i Surat Thani. Leo - livets dryck, min favorit. Har just avslutat middag, Priow waan phla och sköljt med med Leo.

      Radera