13 april 2013

Nyårsafton den 13 april

Officiellt firas Thailands nyår, Songkran, 13-15 april (13-16 april enligt Wikipedia). Vissa distrikt och regionen förlänger och senarelägger firandet. Men officiellt skall det alltså vara "Nyårsafton" idag. I morgon, den fjortonde, är första dagen på nya året fick jag berättat av några äldre thailändare som satt och begrundade några vackra buddhistiska symboler som de skulle göra rena på nya året.






















Själva firandet här i Surat Thani började lite försiktigt i går kväll. Med underhållning och test av en vattenkanon.

















Det är kul att titta på festligheterna om man kan hålla sig själv torr. Det var just en av anledningarna att jag lämnade Chiang Mai, landets vildaste Songkran-firande. Här i Surat Thani blev jag lite blöt på förmiddagen, tack vare ett befriande, lätt regn. Men folket är vänliga nog att inte slänga vatten eller smeta lera på mig som farang som inte själv deltar. Jag kunde glida runt både med cykel och gå längs trottoarer utan att få något stänk på mig. Inte heller såg jag en enda farang, som annars kan vara de värsta huliganerna vad gäller att jaga och dränka "oskyldiga". En sak är nog gemensam i hela landet, vattnet ska vara iskallt. Flakbil efter flakbil körde intill hamnen där det finns ett stort lager av isblock. Där de köpte och fick hackat isklumpar till sina stora vattenkärl.



Skumbad är senaste påhittet i firandet. Stora Foam Machines skapar skum att bada i.




















Kvällen innan var det skönhetstävling med pudrade näsor och kinder samt traditionella kläder.
I dag lite mer lättklätt på scenen.



Att tvätta rent Buddhastatyer är ett gammalt och fortfarande viktigt inslag i firandet.
Efter denna skålen vatten var statyn ren tillräckligt, två män kom och bar bort det strax efteråt.




Uppdatering;  Vad händer???
Just när jag skickat iväg detta hörde jag ett j-a liv på parkeringsplatsen utanför. Och hörde smällar. Tittade ut. Smällarna kom från PISTOLSKOTT, jag såg en revolver och hörde flera skott. Några thai blev skjutna och misshandlade. En mc-kille kom körande med ett svärd i högsta hugg.
När jag kom ner i foajén satt där två sårade unga män. En blödde från sår i magen, den andra synbara blödande skador på ben och knän. Ville inte ta bilder.
Otäckt. Jag blev darrig. En uppgörelse i den "undre världen", förmodligen under berusning. Snart kom poliser och plockade ihop kvarslängda attribut. Ambulanser kom strax efter. Nu pågår undersökning på platsen med en massa poliser i arbete.

Uppdateringen förtar väl intresset från inlägget om det annars så trevliga och fridfulla firande. Men jag väljer ändå att publicera, jag var så gott som i händelsernas centrum. Detta hände egentligen långt från gatorna där det festas mest. Hotellet ligger väldigt lugnt och avlägset, på en återvändsgata. Och nere i downtown fortsätter väl det glada vattenkastandet som om inget har hänt. Sawadii pi mai.

5 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Skummet verkar på en gång logiskt och helt förvirrat. Det hade jag ingen aaaning om. Väldigt vackert navlade tjejer, förresten. Får mig att tänka på Frk Turbo som sjöng föga sedesamt om sitt kliande öra, en massiv Thai-hit på Youtube för ett par år sen.

    Sorgligt att läsa om nedskjutningarna och misshandeln. Finns mycket våld här, bakom leendena och under ytan. Säkrast att ursäkta och glida undan, även om trafiken ofta inspirerar till rättframma påpekanden med tuta och finger. Justus

    SvaraRadera
  2. Hej Göte. Hoppas att du har hämtat dig efter dessa hemska händelser.
    Förtar förstås upplevelsen med vattenfestivalen som kan vara nog så småbrutal.
    Jättefina bilder som vanligt.
    Hälsningar från Monica och Anders i Härnösand

    SvaraRadera
  3. Bangkok låter mer fridfullt, läskigt! Förövrigt Sawadee pee mai

    SvaraRadera
  4. Hörde en gång att Surat Thani oftast är med på listan över Thailands "farligaste städer". Hade lite svårt att tro på detta, men när jag läser om din upplevelse får jag kanske tänka om.
    Sawasdee pee mai!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
  5. Justus, passa dig att visa finger i trafiken. Det finns pistoler överallt.

    Monica och Anders, jag åt återhämtad. Både från Vilda Södern och utmattning efter tre tre etapper på raken som gjorde mig knäsvag.

    Finns nog otäckt våld i Bkk också Susanna, bäst att inte vara i närheten.

    Det visste jag inte Lung Nok. När vapen är med i handlingarna är det bäst att inte ingripa och hålla sig under från eventuella rikoschetter. Kul med en ny kommentatör. Har sett din signatur i andras blogger. Välkommen.

    SvaraRadera