08 april 2013

Påminner om Bangkok i miniformat

Baan Chaiklong hotell och restaurang, där jag bodde, 10 meter från floden.
Utsikten från balkongen, där jag bodde i Pak Phanang, påminner lite om Chao Phraya i Bangkok. Fast i miniatyr. Med mindre båttrafik, inga höghus, bara färjor istället för broar. Med lite fantasi kan man också få till områden som Klong Toey, Pratunam, Chatuchak och inte minst Thonburi för att ha minibangkok inom en kilometers omkrets. Inga störande tuk-tuk, bara mc som taxifordon. Och, förutom de moderna faciliteterna nämnda i förra inslaget, påminnande om huvudstaden när det var liten baby.



Gammal övergiven, uttorkad damm för räkodlingar.
Stannade för att ta kort på det fräcka mönstret. Och så kom denne lille kille och förgyllde bilden.

"Thonburi"-området var extra intressant. Smala spångar utan räcke.


Så bra att jag hade "tränat" på liknande spångar med Arnes cykelturer i riktiga Thonburi.
Modern infrastruktur har som sagt gjort intrång även här. Ett Royal Water Project, med en rekreations- och parkanläggning intill.

Amazed
Då jag lämnade småstadsidyllen var det hög tid att göra 90 dagars rapportering hos Immigationsmyndigheten. Framme i Nakhon Si Thammarat såg jag skylten och pilen till Immigration. Det var helgdag men jag åkte ändå in för att se var det låg. En liten glänta i dörröppningen lockade, jag gick in. För att höra öppettiderna. Tre vänliga, civilklädda kvinnor bemannade det helgstängda kontoret. Beskedet var att det öppnar på tisdag (måndag Buddhahelg). Då jag nämnde att det gällde 90 days sa en av kvinnorna; You have Passport? Det hade jag ju. Hon tog emot det och gav mig en blankett, som jag snabbt fyllde in (daterat vardagen innan) och jag fick det fixat. Behövde inte ens lämna kopiorna jag hade förberedd och hade i packningen.

Samma vänliga service mötte jag då jag av en händelse såg skylten TAT (Tourist Authority of Thailand). Jag gick in i ett stort kontor med mycket folk som arbetade bakom sina arbetsplatser. Bad efter information om distriktet. En engelsktalande kvinna letades fram. Fick en karta och en broschyr. När jag gick ut såg jag en liten arbetsbänk med en skylt; closed Sunday and Monday. Det var själva turistinfo, det andra var något distriktskontor.

Allt är inte krångel med Thailändska myndigheter. Glädjande att bli Amazed by Authorities.


6 kommentarer:

  1. Dessa snälla statstjänare går ju ständigt på ditt "förvirrad farang-trick"!! Jag har aldrig hört talas om nån som fått Immigration service en helgdag. Respekt! Hur som helst, vänlighet är alltid välkommen. Pak Phanang verkar ju helschysst, jag längar dit! Fast det är sååå långt bort, 68 mil från Hua Hin, som är 85+ mil från Chiang Mai. Har Ikea BKK knäckebröd och lingonsylt i lager, månne? Gotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt och långt, tja det tar nog drygt tio dagar att cykla. Men du kan ju ta bilen vet ja. Ikeas' lager är överkurs för mig, kanske Bkk-brudarna vet.

      Radera
  2. Jag kan berätta. Ikea i Bangkok har gott om lingonsylt, rikligt med knäckebröd och en del annat. Numera även Snapps! Fast den säljs inte på eftermiddagarna, lagar ska följas. Jag fyllde tre kassar med alkoholfria lingon och knäckebröd, inkl lite godis, och fick då ett helt gäng chokladkakor som bonus. Det ska ju regna här i Chantaburi så det kan vara bra att ha. Glad plaskhelg önskar Bäckström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att besökarna kan hjälpa till och informera varandra. Månne varje chokladkaka bli belöning efter respektive 30 km cykling eller är de till för att muta alla som försöker plaska ner dig.

      Radera
  3. Skulle gärna ge chokladkakorna för torr cykling och framför allt torr kamera! Fruktar dock att det får bli Rummet hela helgen för det finns nog inga torrdräketer i min storlek i Thailand.Fridens, Bäckström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vill man ha en torr annalkande helg finns det bara ett sätt: några da'r på "Torken".

      Radera