28 april 2013

VARANÖDLA och SEMLOR i Bangkoks slum

Susanna ochAnnika. I lokal för blivande restaurangskola.
Jag har nu anlänt till huvudstaden. Och träffat två fantastiska svenska kvinnor, som var för sig driver projekt för att hjälpa fattiga, utsatta, handikappade och arbetslösa människor i Khlong Toey, ett stort slumområde i enorm kontrast till de supermoderna områden som den typiska turister ser i Bangkok.

Detta är bara en liten blänkare, större reportage kommer då jag är på plats hemma i Chiang Mai igen.


Tills dess; har du någon gång funderat på att ge ett bidrag till en hjälporganisation men inte tror att all hjälp "kommer ända fram" och därför tvekat, så finns möjligheten här. Ingen egen profit, inga mellanhänder, ingen administration. Alla donationer kom kommer in, pengar eller prylar, går direkt in i respektive verksamhet. Återkommer med länkar för den intresserade . . .



Annika guidade mig bland labyrinterna av smala gångar i Khlong Toey. Hon tjöt till vid åsynen av denna stora VARANÖDLA. Inget husdjur direkt.

Vi blev rädda. Barn blev rädda. En vuxen man skojade och tog tag i svansen och då vispade ödlan till och försvann in i ett skjul.

Susanna visade prov på sina goda matlagningskonster med SEMLOR till kaffet.

7 kommentarer:

  1. Oj det var fina ord om oss "tjejerna i Bangkok", ja, nu har du ju träffat flera av de jag har hjälpt och sett att både hus och personer finns i verkligheten :)

    Det var väldigt roligt att få träffa dig "på riktigt"...höra om dina fantastiska cykelturer och annat intressant.

    SvaraRadera
  2. Fantastiska tjejer som driver projekt som betyder något reellt för dom som deltar. Vi fick oss en liten tur i området före jul.
    Har kikat in i din blogg lite då och då. Det var kul att se dig på bild.
    Cyklar du ända hem?
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Fina personer får fina ord.
    Cykla ända hem blir både för jobbigt och för tråkigt. Men det var intressant att idag, söndag, cykla runt Chinatown, River City, Thammasat Univ. och tillbaka till Hualamphong.

    SvaraRadera
  4. Rackarns vad sugen på semlor jag blev... Jag missade hela den biten eftersom jag var i Thailand första delen av året, men nu vet jag var de finns till nästa besök. Jag hade tidigare ett fadderbarn genom Duang Pratheep Foundation, som har sitt kontor i Khlong Toey, så jag känner igen mig i dina bilder. Ungen är vuxen nu och har egen familj, men vi har fortfarande god kontakt.
    Hoppas vi kan ses i Chiang Mai senare i år!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns Foundations i samma byggnad som Susanna håller till med selmor och blivande Bangkok Food Academy. Kanske även "ditt" Foundation ligger där. Ses i C M, självklart.

      Radera
  5. Göte, Göte det finns alltid en semla till dig när du än kommer på blixtvisit från norr, så kul att få träffa en bloggläsare. Trevlig tillbaka resa, S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött att veta. Det kan bli ett riktigt semmelår i år. Som du ser i kommentaren ovan är det fler som fått nys på det.

      Radera