25 januari 2013

Ruskigt avbrott i fotbollen

Efter besöket vid landslagets förmiddagsträning i dag fredag gjorde jag och en kompis ett avbrott från fotbollen. Vi cyklade vidare på en härlig runda. Ut på vischan, bland risfält, blomsterodlingar, genom småbyar på smala vägar. Pittoreskt och helt njutbart, som det alltid är på cykelturerna. Tills vi kom till platsen för fotografierna.

Kompisen var med första gången, för två år sedan, då jag upptäckte en alldeles speciell plats ca 15 km utanför Chiang Mai. En park, i angränsning till ett tempel, som på thailändskt uttal blir narok sawan. En park med statyer som visar hur det är i paradiset men framför allt hur det är i helvetet och hur det kan gå om man inte följer den riktiga läran. Har tidigare gjort inlägg från denna platsen, som ännu inte är helt färdigställd. Statyerna är fantastiskt välgjorda, fast ruskigt groteska. En del vämjeliga med västerländska ögon sett, men thailändarna känner till det hela från sin kultur och tar sina besök på sitt naturliga lättsamma sätt.





Som sagt, allt är inte färdigställt ännu. Detta verk är det senaste, ännu ej målat.


Som kontrast; en av många fina vyer på cykelturen. Doi Suthep i bakgrunden.

1 kommentar:

  1. neej, fy så groteskt....tror inte jag vill komma den platsen närmare än jag gör när jag ser dina foton.

    SvaraRadera