29 januari 2013

Vasaloppsdistans - på cykel.

Vasaloppet på skidor är ett avslutat kapitel för min del (det är ju vintertider på vissa delar av jorden, därför denna koppling). Men distansen är aktningsvärd även med cykel, speciellt i Chiang Mai-bergen öster om Doi Saket. En runda på 92 km som jag gjort tidigare. Lika trevligt nu, och lika jobbigt - hade förträngt att det var tre korta, branta uppförsbackar efter fikat vid Doi Saket Hot Spring. Men annars mest flackt, förbi odlingar av stora trädgårdsträd. Ner till San Kampaeng Hot Spring. Ett trevligt lunchställe efter vägkorsningen dit hade jag sett fram emot länge, jag var görhungrig - men det var stängt!  Fast det blev lunch ändå, efter 55 km. Matställen saknas inte. Stärkt av maten, panaeng moo, tog jag in på trevliga småvägar för att undvika stora vägen, kom ut på highway 1006 till San Kampaeng och sedan raka spåret hem, förbi paraplybyn Bor Sang.
Kände mig riktigt pigg hela rundan, men väl hemma, efter duschen kom tröttheten. Återhämtningen kom efter kaffe med ikappläsning av Bangkok Post, massage 1,5 timmar (underbart) och Salmon steak på italiensk restaurang, ett glas rödvin och en chokladbit. Därav orken att göra detta inlägg.
(Om du klickar ovan på rundan jag gjort tidigare /eller här/, kommer också, om det funkar, några facebook-bilder fram.)

Fortfarande på Highway 118 (vägen till Chiang Rai).
Långt uppe i bergen, på en liten väg. Alltid lika vackert med risplanteringar.

Denna gången gjorde jag en liten avstickare. Hade sett en skylt med mumsiga matbilder. Någon restaurang hittade jag inte in på den gränden, men väl ett litet område med hundraåriga träd. Alla bilder blir större efter att ha klickats på (gäller bilder i alla inlägg).

Komplicerat växtverk.
Ett V-trä´





 
Förstoring av bilder ovan t.h. En bikupa eller?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar