22 september 2014

Bilfri dag - bara på pappret


Chiang Mai drog till strå till stacken. Ett hopplöst uppdrag i den enorma trafiken som bara ökar och ökar. Uppfinningsrikedomen inför Car Free Day är dock god, med tröjor, banderoller och propaganda.
Något för Annika i Bangkok?
Såg i Facebook att Chiang Rais variant hade samlat flera hundra deltagare vid ett till synes välordnat arrangemang vid Chaing Saen, Mekongfloden. Även andra grupper i Chiang Mai drog stora skaror, kanske ett 1.000-tal hittade till ett större jippo med stadens höjdare som höll tal vid Central Festival. Detta såg jag också i söndagsklubbens Facebook.
Bangkok som är mycket större i allting hade samlat 20.000-30.000 cyklister på avstängda vägar från Sanam Luang till Silom Road.

Våran "polis", en tätkille med "saftblandare" och skarp siren.
SÖNDAGSKLUBBENS DEL I ARRANGEMANGET kom lite i skymundan, med ett hundratal deltagare. Som drog en repa i staden för att avsluta(?) vid International Convention Center. Utan poliseskort, bara egna vakter. Där upplöstes i alla fall gruppen efter utspisning. Några hittade till ett föredrag i en av hallarna.

Andra drog vidare till sjön Huay Tung Tao, dit jag och bland andra en svensk kompis följde med. Denna spillran gjorde en kul runda in i militärområde, med posering vid en damm.

För att slippa den leriga grusvägen tillbaka till sjön försökte jag hitta bekvämare väg genom militärområdet, där jag kunde cykla runt utan att bli avvisad, men förgäves. Det blev samma väg tillbaka.

Väl framme vid sjön kunde fyra av oss återsamlas för en superb lunch vid strandkanten. Med gemensamma ansträngningar blandat thai, svenska och engelska kom vi fram till att där rådde god atmosfär (ban yaa gaat).







 
 


Här upplöstes gruppen.

Kul att alla åldrar är med, fast tjejen som ser väldigt ung ut är faktiskt 27 år.

Hela "utbrytargruppen" vid militära sjön.


Äntligen återsamlade . . .
. . . för lunch.
Vid Huay Tung Tao, där det rådde god atmosfär.

4 kommentarer:

  1. Hallåååååå Göte! Jag tog mig friheten att lägga ut några av dina fina cykelbilder på min facebook-sida och gjorde reklam för din blogg - jag lade ut din bloggadress. Hoppas det var ok. Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häääääj Gunilla ! Det får du så gärna.

      Radera
  2. Ha ha ha, tänk att du hörde mig när jag ropade över halva jordklotet och till det land där halvmånen ligger åt fel håll........eller kanske det är vår halvmåne som ligger fel? - vi kanske inte alltid har rätt här i Sverige!! Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, du har så rätt (i att västvärlden inte alltid har rätt).

      Radera