02 september 2014

YUWA träsnideri San Patong

Ban Tawai är det mest kända och marknadsförda stället för träsnideri i provinsen Chiang Mai. Men det finns många fler området. Ett är Mallika i Bor Sang, ett annat Mount Mango i San Kampaeng.

På fortsatta cykelturen från skolan med fotoförbud kom jag till San Patong och ett annat träsnideri i världsklass. Av dessa Wood Carving Products tror jag denna länken är till YUWA. Nio sidor, ändå får alla produkterna inte plats i webkatalogen.

Varje träarbete är skurna ur ett stycke, inget hopmonterat.





Den väger 500 kilo!






I övrigt från måndagens cykeltur, 74 km, fastnade jag för dessa motiven:

Ett originellt sätt att skriva namnet på företaget. Visserligen är det en trädgårdshandel.

 
I byn Nong Tong hänger dessa flaggdukar i specialutförande. Tillverkade inför sammanslagningen till AEC inom ASEAN.



En norsk bland fantasimönster av Khomloy (pappersballonger).
Dessa Khomloy ska på export till Singapore.





Nu för tiden kommer jag aldrig vilse. Men viss oklarhet uppstår ibland och vägskyltar är sällan till hjälp, framför allt inte då de täcks av en stor blank skylt. Nya upptäckter i vägnätet är också kul, fast vid smala vägförgreningen nedan fick jag tips av mopedist att hålla höger, och var snart framme vid floden Ping, som jag på varierande sidor följde hela vägen hem.



En inte alltför ovanlig olycka. En Van svängde höger (här är vänstertrafik). MC:n kom från en kurva i väldigt hög fart berättade mannen vars syster körde bilen.
Knutten hade tur. Kunde prata, hade haft hjälm och inga ben verkade brutna sa han vidare.

2 kommentarer:

  1. Stort tack för hjälmreklamen! Borde verkligen stämma alla till eftertanke, ibland kan man se även väldigt vuxna faranger som cyklar utan hjälm;) Bra, skarpa och intressanta bilder förresten, och vilka toppenmoln! Är det äkta vara? Fridens från Justus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppmaning att bära hjälm ska man ta på allvar. Så småningom kanske även korkade cyklister anammar användandet, för att inte i förtid hamna i äkta molnen med falska förespeglingar att "jag är så försiktig och klarar mig utan hjälm".

      Radera