28 oktober 2011

Innanhav norr om Bangkok

En video som visar de enorma vattenmassorna norrifrån, som nu hotar Bangkok. Filmat den 25 oktober. Flygningen går från Bangkok, följer floden Chao Prahya norrut till Ayutthaya och tillbaka.

Jag ha sett filmen två gånger; s v ä l j,  saknar ord . . .



Klicka på YouTube, och se filmen i helskärm!

Den senaste området som är helt täckt av vatten i Bangkok-området är det kanaltäta Thonburi, med mängder av råttor, ormar och varaner. Där väntas vattenstånd 50-100 cm! På andra sidan floden är också Chinatown översvämmat.
Det finns dock ljusglimtar; Asian Highway norrut är åter öppen för trafik, om än i varsam framfart. I Ayutthaya ser man att vattnet sjunker så sakteliga och elen funkar igen på en del håll. Tänk ändå att ha haft det så i flera veckors tid.  Men att vattnet sjunker norröver betyder ju att det rinner söderut . . .
Alla berörda myndigheter och organisationer samarbetar nu att koordinera vattenslussarnas öppnande och stängande för bästa effekt. Nästa kritiska datum sträcker sig över helgen då tidvattnet från havet försvårar avrinningen.

Tillägg, Arne med cykelguidefirman bangkokbybike tillhör de drabbade i Thonburi. Hans kontor är under djupt vatten. I fredags skrev han följande i facebook;
"UD avråder från att resa till Bangkok f n och det gör jag också. Ni som redan är i Bangkok råder jag att lämna. Det gjorde jag själv i morse och befinner mig nu i säkerhet i Rayong-provinsen. Det var högvatten vid kl 8, när jag stack och vatten vällde in över Banglamphoo (backpacker-distriktet) och kring Grand Palace, troligen även Chinatown. Längs Khlong Maha Sawat meddelade nyheterna att läget förvärrats dramariskt kring Mahidol-univers och Phuttamonton sai 4. Jag känner mycket väl till området västerut från floden till nästa flod (Tha Chin). Det ligger innanför slussarna, men när nu vatten tränger in där, kommer detta område svämma över snabbt. Här är ett myller av kanaler med naturliga kanter, som inte håller kvar vatten. Jag fruktar att hela Thonburi-sidan (västra sidan floden) kommer vara översvämmad inom kort. Fortfarande är de centrala delarna torra, men jag undrar hur länge? Jag får många mail från oroliga resenärer, som undrar när det blir säkert. Det är omöjligt att svara på, men min bedömning är att problemen består minimum 2 veckor och troligen 1 månad."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar