20 oktober 2011

Nan, huvudort i provinsen Nan

Thailand har 77 Provinser, Bangkok inräknat. Varje provins har samma namn som dess huvudort/stad. Exempelvis Chiang Mai, Krabi, Phuket, Udon Thani som alla är provinser och även städer. Samma sak alltså med Nan där jag befinner mig nu.

Extra; de fruktansvärda vattenmassorna har sprängt fördämningar och med det alla förhoppningar om att Bangkok ska klara sig från översvämning. Malee är tillbaka och är redan varm i kläderna (fattas bara) med bloggandet och ger en rapport här.


Glada kvinnor förbereder högtiden. Extra muntra då en farang kom på besök.

Tillbaka till lugnare förhållanden:
Provinsen Nan gränsar till Laos i öster. Från staden Nan är det 138 km till en gränsovergång till grannlandet. Staden är mest känd för sina väggmålningar (mural paintings) i templen och för roddtävlingar på floden Nan (ja, där kom det igen).
Staden är liten men känns ändå överraskande stor för att ligga så avlägset. Här är välordnat, rent och städat och till synes välmående. Fast man behöver inte åka långt för att vara helt ute på landsbygden. På dagens cykelrunda var jag ute stadskärnan efter två km. Sammanlagd blev det 40 km i lätt kuperad terräng förbi odlingar och små samhällen där man förebereder en stor religiös högtid, Katin.





Ett inslag av väggmålningarna återkommer som en del av dagens slitsamma vardag, vilken jag kunde fånga med kameran:

Denna målning (dess undre del) visar osökt planerna för nästa inlägg . . .

  

4 kommentarer:

  1. Hej igen,
    du är otrolig,med allt vad du gör!
    GT i S-A.

    SvaraRadera
  2. Hej piichay!
    Jag mötte en familj på 4 personer i NAN som är otroligt otroliga. De är ute på en 2-års lång cykeltur!
    För min del ska jag stadga mig i Chiang Mai åtminstone fyra veckor framåt.

    SvaraRadera
  3. Jag alskar Naan, har varit dar 2 ganger. Sa avkopplande och vackert! Ena gangen tog vi oss runt med hyrd hoj andra gangen bild. Desvarre ingen cykel for mig :) Hade nog aldrig fixat backarna.

    SvaraRadera
  4. Backarna i provinsen NAN är grymt kuperade. Jag fixar inte heller att cykla dit, hade cykeln med på bil och buss.

    SvaraRadera